Natuurlijk lezen

Leren lezen gebeurt bij ons niet vanuit een handboek maar vanuit woorden en zinnen die vanuit de kinderen komen. Met hun woorden leren ze letters herkennen en nieuwe woorden maken en ook zinnen. Later kunnen ze geheel vrij teksten schrijven waarraan bij voorkeur het hele leren rond taal wordt opgehangen. Dat noemt men vrije tekst.

Vrije tekst

Vrije teksten zijn de spil van het levende taalonderwijs. Het is de manier om geschreven taal tot een zinvolle en motiverende aangelegenheid te maken. De woorden vinden die precies uitdrukking geven aan wat je wil schrijven, er mooie zinnen mee maken lettend op je spelling, chronologie in het oog houden. Belangrijk is dat leerlingen ervaringen opdoen, dat ze schrijfplezier ervaren en dat ze durven schrijven. Bij elke vrije tekst wordt er ook een tekening of iets beeldend gemaakt. De mooiste teksten gaan in een vrije tekstenboek dat meegaat gedurende de hele schooloopbaan van het kind, van bij de kleuters (*) tot aan het laatste jaar in het lager onderwijs. Vrije teksten komen in een tekstenronde en één tekst wordt vanuit de leefgroep gebruikt om de spelling daarop te enten. Vrije teksten worden wekelijks voorgelezen op het forum en komen op de blog te staan.

(*) Vrije tekst bestaat al van bij de kleuters maar het is de juf die opschrijft wat het kind vertelt bij een tekening of iets beeldend.

Wie zoekt, die vindt.

Geef hieronder uw zoekterm in.